Gemiddeld heeft 1 op de 100 kinderen aandoening gerelateerd aan ASS. Daarom heb je waarschijnlijk ook één of meer kinderen in de groep die tekenen van autisme vertonen of die diagnose ook hebben. Het is voor deze kinderen belangrijk dat de lessen autismevriendelijk worden opgebouwd. Dit kan door op enkele belangrijke aspecten te letten.
En…deze richtlijnen komen iedereen ten goede in je groep!
Richtlijnen voor in de groep:
- Zorg voor rust, duidelijkheid en voorspelbaarheid
- Zorg voor specifieke aandacht voor overgangen tussen activiteiten
- Nieuwe, onverwachte gebeurtenissen goed omschrijven (wie, wat, waar, wanneer?), wat wordt in deze situatie precies van de leerling verwacht?
- Probeer je te houden aan de regels van concrete communicatie
- Help de leerling de overstap te maken van de ene bezigheid naar de andere
- Probeer tekenen van overprikkeling tijdig te ontdekken
- Zorg voor ‘afkoel-mogelijkheden’ indien kind al overprikkeld is.
Individuele begeleiding
Het is natuurlijk ook mogelijk dat er kinderen zijn die moeilijkheden hebben in de klas en waar de algemene tips niet voldoende zijn. In dergelijke situaties kan ik met je meekijken en persoons- en situatiegericht adviseren.
Neem contact op over de mogelijkheden.