Hart van mijn visie is dat ieder kind uniek en waardevol is. Tijdens de coachingsessies zullen we eerst uitgebreid de eigenheid en de talenten van het kind ontdekken, om dit vervolgens als uitgangspunt te nemen. Van daaruit vertrekken we samen om de zwakkere kanten of problemen die zich voor doen op een praktische en passende manier aan te pakken.
Mijn werkwijze richt zich in de eerste plaats op de kinderen, maar ouders en leerkrachten kunnen ook passende ondersteuning krijgen. Hieronder leest u een korte samenvatting per doelgroep, klik door voor meer informatie.
Kinderen
Voor kinderen maak ik een passend traject, dat bestaat uit: een uitgebreide intake, het in kaart brengen van de sterke en zwakke punten, en het uitwerken van een traject met een concrete doelstelling. De planning en afspraken worden vastgelegd in het coachingscontract. Tijdens het traject zullen enkele tussentijdse gesprekken zijn, waarin we kijken hoe het gaat en of er nog extra tips zijn voor de thuissituatie of voor in de klas. Aan het einde van het traject zullen we de coaching evalueren.
Ouders
Ouders kunnen ook vele vragen hebben rond het gedrag van hun kind, zoals: slaap- en eetgewoonten, het voor zijn en omgaan met overprikkeling, etc. Indien ouders concrete vragen hebben rond hun kind, kunnen we een afspraak inplannen. Belangrijk onderdeel van het begeleiden van ouders is psycho-educatie over autisme (wat is autisme en wat betekent dit voor uw kind?) en het hanteren van de richtlijnen van het AutismeCentraalMethodiek.
Leerkrachten
In veel klassen van het BO zitten kinderen met een ASS diagnose. Om de lessen zo rustig en gestructureerd mogelijk te laten verlopen, kan ik algemene handvaten voor in het onderwijs toesturen. Deze richtlijnen komen alle kinderen ten goede!
Indien er op individueel niveau een vraag is in de klas, kan ik observatie verrichten om daarna concrete tips te geven voor verbetering van de situatie.